I den første del af timen skal I arbejde med dagens lektie i matrixgrupper efter nedenstående plan
Opgaven i bogstavgrupperne er følgende
1) Læs ansvarsafsnittet igennem
2) Besvar spørgsmålene i tilknytning til ansvarsafsnittet - tag individuelle noter
3) Lav på baggrund af dine svar en kort redegørelse for dit ansvarsafsnit
|
1
|
2
|
3
|
4 5
|
A) Menneske og samfund s. 34-35midt spalte 2. (Indtil Begreber som menneskerettigheder)
- Hvilke samfundsgrupper var der under enevælden, og hvordan var deres indbyrdes magtforhold?
- Hvilke fordele og ulemper så samtiden i den enevældige styreform?
.
- Perspektivér til nutiden: Hvordan kan vi begrunde, at vi i dag har et monarki i et demokratisk samfund?
|
Phillip
|
Rasmus
|
Lars
|
Marcus Cecilie
|
B) Menneske og samfund s. 35m-38 (dog ikke s. 37)
- Hvordan er relationen mellem naturtilstanden og samfundspagten i 16-1700-tallets tænkning?
- Hvorfor var det vigtigt for filosofferne at konstruere en sådan tænkt naturtilstand?
|
Abdulahi
|
Dennis
|
Daniel
|
Eddy Janusha
|
C) Straf og børneopdragelse s. 38-39
Hvordan udviklede strafformer og motiver for straf sig i 1700-tallet?
Hvordan var staf og motiver i 1700-tallet i forhold til i dag?
Hvorfor brugte man legemlig afstraffelse i så omfattende grad i 1600-tallet?
Hvad var den "nye dagsorden for børneopdragelse" i Rousseaus Émile?
|
Søberg
|
Ramja Staun
|
Ahmad
|
Nybo Jakob
|
D) Religion og oplysning s. 39-41
- Undersøg hvordan forholdet mellem katolikker og protestanter udviklede sig i Frankrig fra reformationen og op til 1680'erne.
- Hvilke konsekvenser fik det, at Ludvig den 14. ophævede Nantes-ediktet den 18.10.1685?
- Hvilke begivenheder, opdagelser og tanker var det, der satte kirke og religion under pres i oplysningstiden?
- Hvad er tolerance? Og hvorfor blev tolerance et centralt tema i oplysningstiden?
|
Miki Juhl
|
Visagan
|
Karam
|
Johan Bertil
|
E) Oplysningstidens tænkere s. 37
- Undersøg for hver enkelt filosof hvilken betydning hans tanker har haft for samtid og eftertid.
|
Ahmed
|
Mikkel
|
Victor
|
Egholm Trine
Katrin
|
Opgaven i talgrupperne er følgende
1) Efter tur redegør person A, B, C, D og E for deres ansvarsområde
2) Hver talgruppe formulerer et spørgsmål i relation til dagens lektie, som de synes kunne være interessant at arbejde videre med. Spørgsmålet uploades som kommentar herunder.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletHvem var John Locke, og hvilken indflydelse havde han på imperalismen?
SvarSletTalgruppe 1:
SvarSletHvordan har oplysningstiden påvirket det samfund vi lever i idag?
Cecilie, Katrine, Trine, Jakob, Bertil, Janusa
SvarSletHvad var konsekvenserne af de hårde straffe?
Talgruppe 3: Hvordan var oplysningstiden for andre lande i andre kontinenter?
SvarSletTalgruppe 1:
SvarSletHvordan har oplysningstiden påvirket det samfund vi lever i idag?
Hvad var grundideen bag forestillingen om en samfundspagt mellem borgerne indbyrdes og mellem borgere og stat?
SvarSletEmil Staun, Dennis, Ramja, Rasmus, Mikkel.