onsdag den 15. januar 2014

Oplysningstid

I den første del af timen skal I arbejde med dagens lektie i matrixgrupper efter nedenstående plan

Opgaven i bogstavgrupperne er følgende

1) Læs ansvarsafsnittet igennem

2) Besvar spørgsmålene i tilknytning til ansvarsafsnittet - tag individuelle noter

3) Lav på baggrund af dine svar en kort redegørelse for dit ansvarsafsnit



 1
 2
 3
 4                5
 A) Menneske og samfund s. 34-35midt spalte 2. (Indtil Begreber som menneskerettigheder)

  1. Hvilke samfundsgrupper var der under enevælden, og hvordan var deres indbyrdes magtforhold?
  2. Hvilke fordele og ulemper så samtiden i den enevældige styreform?
    .
  3. Perspektivér til nutiden: Hvordan kan vi begrunde, at vi i dag har et monarki i et demokratisk samfund?
Phillip


Rasmus
Lars
Marcus   Cecilie
 B) Menneske og samfund s. 35m-38 (dog ikke s. 37)

  1. Hvordan er relationen mellem naturtilstanden og samfundspagten i 16-1700-tallets tænkning?
  2. Hvorfor var det vigtigt for filosofferne at konstruere en sådan tænkt naturtilstand?
Abdulahi


Dennis
Daniel
Eddy    Janusha      
C) Straf og børneopdragelse s. 38-39 


  • Hvordan udviklede strafformer og motiver for straf sig i 1700-tallet?
  • Hvordan var staf og motiver i 1700-tallet i forhold til i dag?
  • Hvorfor brugte man legemlig afstraffelse i så omfattende grad i 1600-tallet?


  • Hvad var den "nye dagsorden for børneopdragelse" i Rousseaus Émile?
  • Søberg


    Ramja Staun
    Ahmad
    Nybo     Jakob
     D) Religion og oplysning s. 39-41

    1. Undersøg hvordan forholdet mellem katolikker og protestanter udviklede sig i Frankrig fra reformationen og op til 1680'erne.
    2. Hvilke konsekvenser fik det, at Ludvig den 14. ophævede Nantes-ediktet den 18.10.1685?
    3. Hvilke begivenheder, opdagelser og tanker var det, der satte kirke og religion under pres i oplysningstiden?
    4. Hvad er tolerance? Og hvorfor blev tolerance et centralt tema i oplysningstiden?
    Miki Juhl


    Visagan
    Karam
    Johan  Bertil
     E) Oplysningstidens tænkere s. 37

    1. Undersøg for hver enkelt filosof hvilken betydning hans tanker har haft for samtid og eftertid.
    Ahmed








    Mikkel
    Victor
    Egholm   Trine
                    Katrin


    Opgaven i talgrupperne er følgende
    1) Efter tur redegør person A, B, C, D og E for deres ansvarsområde

    2) Hver talgruppe formulerer et spørgsmål i relation til dagens lektie, som de synes kunne være interessant at arbejde videre med. Spørgsmålet uploades som kommentar herunder.

    7 kommentarer:

    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      SvarSlet
    2. Hvem var John Locke, og hvilken indflydelse havde han på imperalismen?

      SvarSlet
    3. Talgruppe 1:

      Hvordan har oplysningstiden påvirket det samfund vi lever i idag?

      SvarSlet
    4. Cecilie, Katrine, Trine, Jakob, Bertil, Janusa

      Hvad var konsekvenserne af de hårde straffe?

      SvarSlet
    5. Talgruppe 3: Hvordan var oplysningstiden for andre lande i andre kontinenter?

      SvarSlet
    6. Talgruppe 1:

      Hvordan har oplysningstiden påvirket det samfund vi lever i idag?

      SvarSlet
    7. Hvad var grundideen bag forestillingen om en samfundspagt mellem borgerne indbyrdes og mellem borgere og stat?

      Emil Staun, Dennis, Ramja, Rasmus, Mikkel.

      SvarSlet