onsdag den 6. november 2013

Renæssance - quiz... og konsekvens

Eftersom jeres forberedelse til dette modul har været mangelfuld, så skal I nu læse lektien (s. 168-172 i Fokus 1) og undervejs besvare nedenstående spørgsmål.

Opgaven er individuel og svarene uploades til bloggen via jeres google konto. Når svarene er uploaded skal I kommer ind i klassen igen.


  1. Redegør for renæssanceideernes udbredelse i det øvrige Europa med henblik på Danmark, og giv eksempler i forbindelse med besvarelsen.
  2. Forklar og diskutér forskelligheder og ligheder mellem renæssancen i Italien og Danmark?
  3. Hvorfor var Tycho Brahe et renæssancemenneske? I besvarelsen skal du/I inddrage billedet side 170.
  4. Sammenlign Slottet Kronborgs facade (billedet side 171) med facaden på Palazzo Rucellai (billedet side 176), og påvis eventuelle forskelle og ligheder. Argumenter for baggrunden for diverse ligheder og forskelligheder.
  5. Gennemgå forskellige synspunkter på renæssancen, samt præmisserne for disse.
    • Argumenter herefter for et af synspunkterne.
    • Hvilken opfattelse af renæssancen findes i kapitel 6?
  6. Hvorfor var renæssancen en afgørende periode i europæisk historie? Drag paralleller til vore dages samfund

2 kommentarer:

  1. 1.

    2.
    I Italien blev kirkens magt ikke så lav, som den gjorde i Danmark.
    Men begge landes indbyggere fik flere rettigheder

    3.
    Tycho brahe er et renæssancemenneske fordi han kombinerer sine interesser og sit arbejde med en livsnydende leveform.

    4.
    Kronborg har nogle trekantede former over vinduerne hvor Palazzo Rucellai har buer over vinduerne. en lighed er at der er nogle søgle agtige ting i strukturen og så er selve vinduernes design meget ens.

    5.

    6.
    Renæssancen var en afgørende periode fordi den omstrukturerede hele europa. og kirken mistede meget af dens magt og blev derfor en mindre faktor når der skulle træffes beslutninger.

    SvarSlet
  2. 1) Hvilke begivenheder hhv. starter og slutter Oplysningstiden ?
    starter med jordskælv i lissabon, napoleon fratages sin magt
    2) Hvilke nye opfattelser af naturen fremkommer i perioden efter 1650’erne ? (3 stk)
    at den kan forklares ved videnskab
    at religion bliver mindre troværdigt
    3) Hvilke lande var centrum for Oplysningstidens tanker ?
    england, frankrig
    4) Hvordan adskiller forelæserens forståelse af begrebet sekularisering sig fra den gængse forståelse af begrebet ?

    5) Hvilket forhold havde mange af oplysningsfilosofferne til religion ?
    at den var utroværdig, med the emergence of science and its facts
    6) Hvad mener forelæseren med formuleringen ”Opdagelse af historiens hemmelighed?
    7) Hvad går ideen om perfektionering ud på ?
    8) Hvad menes der med ideen om at der kan skabes historie ?
    9) Hvorfor er oplysningstidens tænkning verdensforandrende ?
    fordi at det var noget der gennemsyrede hele verden (bredte sig), om det så var voldsomt eller let berørt.

    SvarSlet