mandag den 24. februar 2014

Danskhed før og nu

Omdrejningspunktet for dette forløb er danskhed før og nu med fokus på national identitet og demokrati.

Forløbet er tilrettelagt med både individuelt arbejde og gruppearbejde. D. 25/2, d. 26/2 samt d. 4/3 arbejdes der individuelt med hhv. kapitel 4 (Nationale identiteter) og kapitel 5 (Det danske demokrati). De pågældende kapitler skal læses og undervejs skal der individuelt besvares en række spørgsmål til det læste. Spørgsmålene forefindes i Socrative - room nr. 432147. Spørgsmålene til kapitel 4 åbnes d. 25/2 og lukkes d. 26/2. Spørgsmålene til kapitel 5 åbnes d. 26/2 og lukkes d. 4/3 kl. 12.45.

D. 4/3 umiddelbart efter lukningen af spørgsmålene til kapitel 5 igangsættes gruppearbejdet. Hver gruppe må max bestå af 5 personer og hver gruppe skriver en kommentar herunder med navnene på gruppens medlemmer.

Videoopgave: Danskhed før og nu (Varighed: 2 ½  modul til produktion – fremvisning d. 9/4)
I skal udarbejde en reklamevideo på 5 -7 min, der fokuserer på at fremstille det særegne danske for turister som påtænker at besøge Danmark, men ingen forhåndsviden har herom. I skal altså ”brande” Danmark og vække potentielle turisters lyst til at besøge vores land; men husk: I må ikke opfinde ting og det skal afspejle jeres forståelse af Danmark/danskhed, der er ikke et bestemt facit. I må selvfølgelig gerne lade jer inspirere af videoer, pjecer, artikler mv. men husk at vær kritisk over for materialerne/stoffet, de indebærer altid en bestemt tolkning og vil altid udtrykke til- og fravalg.
Videoen skal både være oplysende på en underholdende måde. Forskellige lydeffekter, underlægningsmusik, smarte klip osv. er således ønskeligt, men ikke et krav.
I må optage videoen på jeres mobiltelefon eller videokamera, men vælger I førstnævnte, er det centralt at I vender telefonen vandret, så formatet passer ved fremvisning. Ydermere er det vigtigt, at optager et sted, hvor der ikke er forstyrrende larm, da især mobiltelefoners lydoptagere ikke er særlige gode.
Udover videoen skal der foreligge et skriftligt produkt, hvori jeres overvejelser om modtager og formidling indgår, I skal altså forklare hvad I har gjort og hvorfor. Det skriftlige produkt skal svare til 1 A4-side = 2400 anslag inkl. Mellemrum.
I får 2 ½  moduler til arbejdet. D. 9/4 er der fælles fremvisning. Videoen skal lægges ned på et USB stick eller oploades på YouTube og linkes til via bloggen.

God arbejdslyst J


15 kommentarer:

  1. Gruppe "de hotte": Ramja, Daniel, Katrine, Bertil og Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. https://www.youtube.com/watch?v=rbWfSHK2AYw

      Slet
  2. Dennis, Toft, Nybo, Juhl og Mikkel

    SvarSlet
  3. Ahmad Abdo, Abdulahi, Visagan og Karam

    SvarSlet
  4. Janusa, Egholm, Søberg og Cecilie

    SvarSlet
  5. Johan, Edgaras, Miki og Phillip
    Link: http://youtu.be/2_AxlE34Cpw
    Tekst:
    Danskhed, hvad er det ?
    Mange ord og et ord kan bruges til at forklare danskhed, hygge, hygge kan ikke oversættes, ordklassen den indgår i kan ikke oversættes til det internationale sprog engelsk, det tætteste de kan komme på er ordet "cozy", ordet "cozy" kan komme så tæt som ordet komfortabelt som dansk, måske endda behageligt, men ikke hyggeligt!

    For mig kan det være mange ting! det kan være "Den gode gamle danske strand", ""En cykeltur ud i det blå", "En øl på den nærmeste cafe med vennerne", "En tur i parken", "Smagen af friske danske jordbær", "Markerne der skuer så langt øjet rækker", "En kanotur på åen", "De danske marker, klar til at blive høstet", "De vedvarende danske løvskove", Den evige forårsregn". Det er vi ikke de eneste der har ? Ja, men vi forstår at nyde dem, hvornår hører du en fra London sige at han elsker regn som en dansker ville inde bag sit vindue ?

    Er det en måde at være på? er det et sammenhold eller er det bare et stykke land der forbinder os.
    Der er mange forskellige opfattelser, både personlige og sågar politiske. Politiske !?! Kan "Danskhed" bruges til den slags ? Det er den faktisk blevet brugt til at samle vores nation før, "Nation" ? hvor kom det ord fra ? Nationalisme, hvad er nationalisme ? Er det et ord der kan beskrive "Danskhed", eller er dette bare endnu en opfattelse ? Hvad består danskhed af ? Dannebrog ? Rugbrødsmadder ? Øl ? eller er det bare et middel, en strategi, en måde at holde sammen på fok på. Et såkaldt ideal, og hvad indebærer det ideal så ? Loyalitet over for royaliteten ? Venstres fremgang ? Højres fremgang ? "Ned med godsejerne!", "Lad dem blive i sølet, vi skal tjene penge!"

    Er det at være Dansk begyndt at være svært at definere med det indflydelsesrige fænomen kaldet globalisering, i takt med at der er blevet udviklet ny teknologi er verden blevet mindre og mindre, fly, computere, mobiltelefoner, verden er ikke så stor som den var engang, alt er kortlagt, ingen ukendte horisonter … I takt med at informationsteknologien har udviklet sig er det blevet muligt at trykke på en knap og snakke med en på den anden side af kloden, flyve derhen på mindre end en dag og sige ”hej”, det må være svært for en nation at holde sammen på sig selv, kliker og interesser virker til at være mere definerende for hvem du er sammen med end der hvor du bor efterhånden, med et klik på skype eller en gang tastning på et forum er du i stand til at have lige så tætte venner over nettet end på din skole.

    Og hvad siger historien til dette hvis vi ikke skal snakke relativt nutidig politik, plus minus hundrede år … Vikinger, Det store danmark, der regerede over norge og en stor del af tyskland ? Hvad har disse med danskhed og gøre ? Ære, Stolthed. nationalfølelse igen ?
    Og i dag, hvad skulle vores fortidige storhed have at sige nu, nu er vi små, anset som den lykkeligste befolkning i verden, ironisk nok også afhængige af lykkepiller og plaget af selvmord …
    Hvad gør dig dansker, hvad gør dig glad …

    SvarSlet
  6. Phillip - linket virker ikke og teksten lever ikke op til ovenstående krav
    Udover videoen skal der foreligge et skriftligt produkt, hvori jeres overvejelser om modtager og formidling indgår, I skal altså forklare hvad I har gjort og hvorfor. Det skriftlige produkt skal svare til 1 A4-side = 2400 anslag inkl. Mellemrum.

    SvarSlet
  7. Nyt link :D
    http://youtu.be/8jw6TN3qB2s

    SvarSlet
  8. Ahmad, Abdulahi, Karam og Visagan
    https://www.youtube.com/watch?v=nAO7EgDCI3M&feature=youtu.be

    SvarSlet
  9. Tekst:
    Vi har planlagt, at modtagerne til vores reklame er rettet mod folk, som fra 13 år og så fremad. Modtagerne er den type personer, der er interesseret i at udforske forskellige historier og kultur rundt i verden, såsom i Danmark. Til at formidle denne her opgave har vi lavet en video, hvor vi har inkluderet voiceover, asynkron lyd og forskellige monatage og kontinuitetsklipninger af videoerne, som skal skabe en underholden reklame, der skal tiltrække nye turister her til Danmark.
    Vi har sat ind mange klip, der viser hvordan en almindelig dag i Danmark ser ud, som i vores tilfælde er Nyborg. Vi har bl.a. klip fra et marked, hvor der sælges frugt, grønt og fisk. Det sættes ind for at vise danskheden, og samtidig med, at vi også fortæller gennem voice-overen, at Danmark respekter andre kultur, hvor man kan se nogle af vareren, som dyrkes i udlandet.
    Der vises også en del af de gamle bygninger af bl.a. det gamle vind mølle, slottet og volden for at vise det gamle Danmark, hvor de står som minder for den tidsperiode. Der vises også i begyndelsen af reklamen Storbæltsbroen, hvor den symboliser for Danmarks modernitet. Hvad reklamens fokuspunkter er både dens fortid og nutid, og hvordan de kobles sammen.

    SvarSlet
  10. Emil S, Jacob, Victor og Ahmed
    https://www.youtube.com/watch?v=uzP-NZ_8deA&feature=youtu.be

    SvarSlet
  11. https://www.youtube.com/watch?v=VMbjTlWXDI8
    Dennis, Sibbe, Juhl, Nybo og Toft

    SvarSlet